söndag 16 januari 2011

Vilken helg!!!

Fredagen var helt tokig med Sari, Ceremonier och bröllopsmottagning. Så mycket roligt på en gång!
Åt frukost lite tidigare än vanligt och sedan åkte jag iväg till Barbara för Sari-påklädning. Barbaras maid hjälpte mig så hela arrangemanget skulle sitta uppe. Tre säkerhetsnålar fick det bli! Men jisses vad det åkte omkring i midjan, fick då bekräftat att jag inte har någon, hmmm...
Det var en avslutning ceremoni på Centret för tjejerna som var klara med sin utbildning. De har gått den i 6 månader och nu har de fått jobb så de kan bidra med försörjningen i familjen. Jag träffade dem inte när de började sin utbildning men har fått berättat för mig att deras hälsotillstånd blivit mycket bättre och de dessutom har fått ett helt annat självförtroende än de hade innan, bl a höll de tal och sjöng, mycket fint!
Detta då förutom sömnadsutbildningen.

Fina tjejer från andra batchen som fortfarande går sin utbildning.

Barbara tillsammans med två lärare från träning centret

 Däremot såg jag dem nu och strålade och såg mycket stolta ut. Det är en fantastisk resa de gjort och jag var glad över att få vara med denna dag då de fick sina certifikat.

Efter detta åkte Barbara och jag tillbaka till jobbet, eller innan det så åt vi lunch på Samdado, sushi restaurangen. Mums- goda sushi har de där! Och sedan gick (inte bil alltså) vi tillbaka till kontoret med våra ”Saris”. Gissa om vi var populära och vi fick många kommentarer och glada tillrop!

Sen var det dags för nästa ” wrapping” hos Barbara i en ny Sari, en svart denna gång med massa guldpaljetter! Jag kände mig jättefin och nu hade jag tagit ett svart brett läderskärp i midjan på min underkjol så nu satt den där den skulle!
Sariklädd!

Vi var inbjudna till en bröllopsmottagning då en QC hos oss hade gift sig. Visserligen mot hans vilja men en mottagning skulle de ha!! Jag tyckte inte att han hade mycket att klaga på, bruden var så vacker! 
brudgum,brud och så jag......hon sade att vi var "matching" - svarta alltså:)
Väl där blev vi fotograferade som de värsta kändisarna. De flesta på jobbet var där och de satte oss i en ring och började sjunga Bengaliska låtar och klappa takten. Sen ville de att vi skulle sjunga något svenskt. Det fick bli ”hej tomtegubbar slå i glasen” som är en käck ”swedish traditional song”. Glad och pigg är den och kort också så det gick snabbt över som Elin sade.)

Sedan fick vi mat i ett eget hörn med tjejerna på jobbet och special mat!!! Alla andra åt inhemsk mat men till oss hade de köpt Kina mat. Mycket märkligt men det var gott. Sedan var det ännu märkligare för när vi ätit klart då skulle man bara gå rätt ut i en bakdörr utan att säga tack eller adjö! Ja ja, det är Bangla detJ
De snyggaste tjejerna i Dhaka Cissi, Barbara och Elin på middagen!

5 kommentarer:

  1. Härliga bilder, Lotta!!!
    Och du, nu förväntar vi oss att du är klädd i sari vid alla kalas i fortsättningen =) Du kommer att glittra värre än Maja!! (hon hade små plasttofflor med klack o rosa fjädrar igår =)

    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Oh, jag kan tro att hon var vacker i sina skor:=)
    Ja självklart får det bli Sari. Ska bara lära mig ta på mig själv! kram

    SvaraRadera
  3. Alltså din Sari är det vackraste jag har sett!

    SvaraRadera
  4. Ja den var jättefin! Den kan du ha någon gång:) kanske inte blusen men.....

    SvaraRadera
  5. blusen är typ snyggast!

    SvaraRadera